Hvězda Betelgeuse je v rané fázi fúze helia, nachází se blíž a do supernovy má ještě daleko

Nová analýza Betelgeuse potvrzuje předchozí závěry, podle kterých astronomové hvězdu pozorují v době, kdy spaluje helium. Podle závěrů studie publikované v magazínu Astrophysical Journal je Betelgeuse teprve na začátku fáze, kdy místo vodíku slučuje v termojaderné reakci helium. Do jejího zániku v supernově by tak mohlo zbývat ještě víc než 100 tisíc let.

Betelgeuse, zářivost za posledních 25 let

Betelgeuse, zářivost za posledních 25 let Hvězda Betelgeuse je ve své zářivosti významně proměnlivá. Ukazují to data posbíraná astronomy za posledních 25 let na tomto obrázku. Mezery v grafu pochází z doby, kdy se hvězda při pozorování ze Země ocitne za Sluncem a není tedy pozorovatelná.

Tým vědců vedený doktorkou Meridith Joyce analyzoval data o zářivosti Betelgeuse z různých zdrojů za posledních 25 let. Identifikovali v nich 2 hlavní cykly, kterými hvězda prochází - jeden trvá 185 dní a druhý 400. Během těchto cyklů hvězda pohasíná a následně opět září intenzivněji. Pokles v zářivosti z roku 2020 byl nicméně bezprecedentní a byl zřejmě způsoben oblakem prachu, který hvězdu částečně zastínil.

Nová analýza také zpřesňuje velikost hvězdy - dosahuje 750 poloměrů Slunce. Je tedy o něco menší než se dříve odhadovalo, což také znamená, že se Betelgeuse nachází blíž. Podle nové studie by hvězda mohla být pouhých 530 světelných let daleko.

Měření družice Hipparcos v 90. letech umístila hvězdu 650 světelných let daleko. Měření radioteleskopem ALMA dokonce ukazují na možnou vzdálenost přes 700 světelných let. Nová měření z roku 2020 intrumentem Solar Mass Ejection Imager umístěným na družici Coriolis nicméně ukazují na vzdálenost 548 světelných let.

Další zprávy z kategorie Betelgeuse

Veleobr VY Canis Majoris prochází podobným procesem jako hvězda Betelgeuse před rokem

Masivní hvězda VY Canis Majoris v posledních měsících ztrácí na své zářivosti. Podle snímků z teleskpu Hubble je to způsobeno materiálem, který hvězda odhazuje do svého okolí a který blokuje část jejího světla. Podobným procesem prošla před rokem také menší a bližší hvězda Betelgeuse.

Astronomové navrhují postavit speciální teleskop na sledování obří hvězdy Betelgeuse

Mezinárodní tým astronomů navrhuje postavit nový teleskop, který by byl dedikovaný pro pozorování hvězdy Betelgeuse. Jednalo by se o optický interferometr, který by se skládal z 12 běžně dostupných teleskopů. Tým vědců už dokonce instaluje prototyp, který bude umístěný na anténě teleskopu, který provozuje University of Arizona. Cena výsledného teleskopu by neměla přesáhnout 400 tisíc dolarů.

Betelgeuse je blíž a menší, než se původně myslelo. Do supernovy má hvězda zřejmě ještě daleko

Nová pozorování a počítačové modely vedly vědce vedené doktorkou Meridith Joycovou ke zpřesnění vzdálenosti a velikosti hvězdy Betelgeuse. Podle jejich výzkumu publikovaného v Astrophysical Journal má Betelgeuse poloměr 3,55 AU a nachází se 548 světelných let daleko.

Pozorování Hubblovým teleskopem odhalila příčinu pohasnutí hvězdy Betelgeuse ze začátku tohoto roku

Pozorování vesmírným teleskopem Hubble odhalují příčinu pohasnutí jedné z nejjasnějších hvězd na noční obloze začátkem letošního roku. Hvězda Betelgeuse koncem loňského a začátkem tohoto roku zářila o desítky procent slaběji, než je běžné. Podle nového výzkumu to bylo způsobeno oblakem materiálu vyvrženého z hvězdy, který zablokoval část jejího světla.

Hvězda Betelgeuse přestala zhasínat, její zářivost nyní postupně roste

Po několika měsících postupného uklidňování začala hvězda Betelgeuse v druhé polovině února opět navyšovat svou zářivost. Vědci nicméně zatím stále neví, co toto proměnlivé chování způsobilo, Betelgeuse proto budou nadále pozorně sledovat. Hvězda ve vzdálenosti kolem 700 světelných let by mohla být první blízkou supernovou, kterou mělo lidstvo možnost pozorovat v detailu.

Hvězda Betelgeuse i přes pokles zářivosti nevydává rentgenové záření

Červený veleobr Betelgeuse v souhvězdí Orionu v posledních měsících září výrazně méně než je běžné. Astronomové se pokouší zjistit, co by za tímto procesem mohlo stát a zaměřili k hvězdě 17. února rentgenový teleskop Chandra. V místě, kde se Betelgeuse nachází, však v rentgenovém spektru nenašli žádné emise.

Hvězda Betelgeuse je stále slabější, září nyní pouze třetinově oproti normálu

Pomocí teleskopu VLT (Very Large Telescope) se astronomům podařilo zachytit hvězdu Betelgeuse v detailu. Díky její velikosti a blízkosti jde o jednu z mála hvězd, u kterých lze pozorovat strukturu na povrchu. Betelgeuse je navíc v posledních měsících středem pozornosti díky změnám, kterými aktuálně prochází a které by mohly předznamenávat explozi supernovy.