do not follow here
Galaxie < LIVING fUTURE

Data z teleskopu Fermi ukazují obří strukturu vycházející z jádra naší galaxie

Při zkoumání dat z vesmírného teleskopu Fermi, objevili vědci z NASA dvě obrovské struktury podobné bublinám, které se rozpínají od středu naší galaxie. Jejich rozpětí odpovídá zhruba polovině průměru disku Mléčné dráhy.

"Na tom obrázku vidíme dvě bubliny gama záření, které se rozpínají 25 000 světelných let na sever a na jih od středu galaxie. Momentálně nejsme schopni určit původ tohoto jevu." Řekl Doug Finkbeiner, astronom z Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics na univerzitě v Cambridge ve Spojených státech. Právě Doug Finkbeiner rozeznal bubliny jako první.

Bubliny byly objeveny při zkoumání veřejně dostupných dat z teleskopu Fermi Gamma-ray Space Telescope, který se specializuje na detekci gama záření, což je nejenergetičtější forma světla. Finkbeinerovi a jeho týmu se podařilo odfiltrovat z výstupů teleskopu prach, do kterého je centrum galaxie zahaleno. Odkryli tím objekty, o kterých doposud nikdo nevěděl.

Původ bublin je neznámý. Záření v nich je výrazně nabitější energií než běžné okolní gama záření. Podle některých teorií by mohlo jít o částice vyvrhávané ze supermasivní černé díry ve středu Mléčné dráhy. Nešlo by o nic zvláštního, u jiných galaxií byly podobné pozorovány, byla by to však první známka podobného jevu u naší galaxie.