Rychlé kmitání muonů v urychlovači by mohlo být projevem nové fyzikální síly

Vědcům z amerického Fermilabu a několika dalších institucí a zemí se podařilo pozorovat fenomén, který si neumí vysvětlit existující vědou. Podle našeho aktuálního vědeckého poznání existují 4 fyzikální síly, které popisují interakci mezi velkými objekty i drobnými částicemi. Patří mezi ně gravitace, elektromagnetická síla a silná a slabá jaderná síla. Chování subatomárních částic muonů v urychlovači nicméně naznačuje existenci síly páté, o které toho zatím moc nevíme.

ATLAS experiment

ATLAS experiment zařízení, které je plné senzorů jejichž úkolem je sledování kolizí v částicovém urychlovači LHC.

Standardní model fyziky je teorie, která zatím nejlépe popisuje chování světa kolem nás. Vědci se už roky snaží ji různými experimenty potvrdit, nebo naopak objevit novou fyziku, která je s teorií v rozporu. Patří mezi ně i tým pracující na experimentu Muon g-2, který v urychlovači v laboratoři Fermilab pracuje se subatomárními částicemi muony. Jedná se o nabité částice podobné elektronu, které ale mají výrazně větší hmotnost.

Výsledky výzkumu Muon g-2 ukazují, že muony na své cestě urychlovačem kmitají rychleji, než předpovídá Standardní model. Vědci musí při experimentu zajistit očištění od různých vnějších a už známých vlivů na částice. Zůstává jim potom chování muonů, které neumí vysvětlit. Podle dvou nově publikovaných studií by se mohlo jednat o projev neznámé, páté fyzikální síly.

Projevy páté přírodní síly

Kromě chování muonů vede vědce k uvažování o neznámé fyzikální síle také chování celého vesmíru - zejména jeho zrychlující se rozpínání, které je přisuzováno temné energii. Zatím ale není zřejmé, co se pod tímto fenoménem vlastně skrývá. Náznaky existence neznámé síly přichází také z největšího urychlovače na světě LHC, který se nachází pod Alpami. Vědci z kolaborace LHCb zde pozorují nečekaně častější rozpady mezonů B do elektronů místo očekávaného vyrovnaného rozpadu do elektronů a muonů. Tento výzkum byl publikován teprve před několika týdny.