Hvězda Betelgeuse i přes pokles zářivosti nevydává rentgenové záření

Červený veleobr Betelgeuse v souhvězdí Orionu v posledních měsících září výrazně méně než je běžné. Astronomové se pokouší zjistit, co by za tímto procesem mohlo stát a zaměřili k hvězdě 17. února rentgenový teleskop Chandra. V místě, kde se Betelgeuse nachází, však v rentgenovém spektru nenašli žádné emise.

Betelgeuse, prosinec 2019

Podle vědců to znamená, že hvězda aktuálně neprochází žádnými detekovatelnými vysokoenergetickými procesy.

Informace o hvězdě Betelgeuse

Velikost
Exolanety
Betelgeuse Červený veleobr 11.6 887 0

Betelgeuse

Veleobr VY Canis Majoris prochází podobným procesem jako hvězda Betelgeuse před rokem

Masivní hvězda VY Canis Majoris v posledních měsících ztrácí na své zářivosti. Podle snímků z teleskpu Hubble je to způsobeno materiálem, který hvězda odhazuje do svého okolí a který blokuje část jejího světla. Podobným procesem prošla před rokem také menší a bližší hvězda Betelgeuse.

Hvězda Betelgeuse je v rané fázi fúze helia, nachází se blíž a do supernovy má ještě daleko

Nová analýza Betelgeuse potvrzuje předchozí závěry, podle kterých astronomové hvězdu pozorují v době, kdy spaluje helium. Podle závěrů studie publikované v magazínu Astrophysical Journal je Betelgeuse teprve na začátku fáze, kdy místo vodíku slučuje v termojaderné reakci helium. Do jejího zániku v supernově by tak mohlo zbývat ještě víc než 100 tisíc let.

Astronomové navrhují postavit speciální teleskop na sledování obří hvězdy Betelgeuse

Mezinárodní tým astronomů navrhuje postavit nový teleskop, který by byl dedikovaný pro pozorování hvězdy Betelgeuse. Jednalo by se o optický interferometr, který by se skládal z 12 běžně dostupných teleskopů. Tým vědců už dokonce instaluje prototyp, který bude umístěný na anténě teleskopu, který provozuje University of Arizona. Cena výsledného teleskopu by neměla přesáhnout 400 tisíc dolarů.

Betelgeuse je blíž a menší, než se původně myslelo. Do supernovy má hvězda zřejmě ještě daleko

Nová pozorování a počítačové modely vedly vědce vedené doktorkou Meridith Joycovou ke zpřesnění vzdálenosti a velikosti hvězdy Betelgeuse. Podle jejich výzkumu publikovaného v Astrophysical Journal má Betelgeuse poloměr 3,55 AU a nachází se 548 světelných let daleko.

Pozorování Hubblovým teleskopem odhalila příčinu pohasnutí hvězdy Betelgeuse ze začátku tohoto roku

Pozorování vesmírným teleskopem Hubble odhalují příčinu pohasnutí jedné z nejjasnějších hvězd na noční obloze začátkem letošního roku. Hvězda Betelgeuse koncem loňského a začátkem tohoto roku zářila o desítky procent slaběji, než je běžné. Podle nového výzkumu to bylo způsobeno oblakem materiálu vyvrženého z hvězdy, který zablokoval část jejího světla.

Hvězda Betelgeuse přestala zhasínat, její zářivost nyní postupně roste

Po několika měsících postupného uklidňování začala hvězda Betelgeuse v druhé polovině února opět navyšovat svou zářivost. Vědci nicméně zatím stále neví, co toto proměnlivé chování způsobilo, Betelgeuse proto budou nadále pozorně sledovat. Hvězda ve vzdálenosti kolem 700 světelných let by mohla být první blízkou supernovou, kterou mělo lidstvo možnost pozorovat v detailu.

Pohasínání hvězdy Betelgeuse v lednu pokračuje, zvětšila svůj objem o téměř 10 procent

Astronomové v posledních týdnech se zaujetím pozorují hvězdu Betelgeuse, jejíž zářivost začala v říjnu loňského roku výrazně klesat. Vědci už dlouho ví, že tato hvězda se nezadržitelně blíží k explozi supernovy, nedokáží však říct, kdy nastane. Během ledna zářivost hvězdy nadále klesá, i když už pomalejším tempem než koncem roku.