Trpasličí planeta Ceres mezi Marsem a Jupiterem má zřejmě globální ledovou slupku

Anomálie v distribuci vodíku v kráteru Occator naznačují existenci ledové slupky trpasličí planety Ceres. Takové jsou závěry vědecké studie publikované Tomem Prettymanem z Planetary Science Institute. Výzkum vychází z dat vesmírné sondy Dawn, která naměřila zvýšenou koncentraci vodíku v téměř stokilometrovém kráteru Occator. Vědci ve své studii zmiňují, že tento vodík se zde vyskytuje ve formě zmrzlé vody.

MiseStartStatus
missions icon Dawn 27. 9. 2007 - 30. 10. 2018 Ukončená: Úspěch
Ceres, kráter Occator a okolí

Ceres, kráter Occator a okolí Snímek pořízený 6. června 2015 vesmírnou sondou Dawn ze vzdálenosti 4400 kilometrů od povrchu. Je na něm vidět kráter Occator se zářivou skvrnou Cerealia Facula a skupinou menších skvrn na východě s označením Vinalia Faculae.

Ceres

Ceres je jedna z trpasličích planet sluneční soustavy. Toto největší těleso Hlavního pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem má poloměr 473 kilometrů (Měsíc má poloměr 1 737 kilometrů). Trpasličí planetu Ceres zkoumala detailně mezi lety 2015 a 2018 vesmírná sonda Dawn.

Vodík zachytil přístroj GRaND (Gamma Ray and Neutron Detector) na palubě orbitální sondy Dawn. Pozorované koncentrace vodíku v kráteru a jeho bezprostředním okolí podporují teorii, že slupka Ceres je bohatá na vodu.

Voda na povrchu těles bez atmosféry jako je Ceres nevydrží dlouho. Vyskytuje se zde ve formě ledu, který však na slunci sublimuje do vodní páry. Na povrchu tak zůstane pouze regolit a led zůstává pod povrchem.

Dopad tělesa, při kterém vznikl kráter Occator, podle vědců odkryl část ledové slupky. Jejich výzkum podporuje také předpoklad, že vnitřní struktura Ceres je diferenciovaná, s ledem odděleným od ostatních materiálů.